Littekens

Een litteken is een normale reactie van de huid op een beschadiging als gevolg van een ongeval, operatie, ziekte of huidprobleem. Het litteken veroorzaakt meestal weinig problemen, maar in sommige gevallen kan het litteken rood, verdikt en erg pijnlijk zijn. Elk litteken is anders en presenteert zich anders. Afhankelijk van de grootte, het uiterlijk en de lokalisatie kan het litteken ernstige cosmetische en psychosociale problemen veroorzaken.

Hoe ontstaat een litteken?

Als bijvoorbeeld door een schaafwond alleen de oppervlakkige huid beschadigd raakt, geneest de huid meestal probleemloos en onzichtbaar. Als het een diepere wond is waarbij het omliggende weefsel en de diepere huid beschadigd zijn, vormt zich vaak een litteken. Deze littekens geven vaak ook klachten als pijn, jeuk, tintelingen of bewegingsbeperking.

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de vorming van een litteken. Als de genezing goed verloopt, vormt zich een normaal litteken die meestal geen klachten geeft. Abnormale littekenvorming treedt op wanneer de wondgenezing wordt verstoord. Een verstoring kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een infectie, een algehele slechte conditie, een slechte doorbloeding van het wondgebied of de locatie van de wond. Daarnaast kan de huid te veel bindweefsel aanmaken waardoor er een verdikt litteken kan ontstaan.

Welke soorten littekens zijn er?

• Acne-littekens
    Littekens als gevolg van acne in de vorm van een putje.
  • Atrofisch litteken
    Litteken als gevolg van een tekort aan weefsel waardoor de huid dunner oogt. Het litteken ligt verzonken in de huid.
  • Automutilatie littekens
    Littekens als gevolg van zelfbeschadiging.
  • Hypertrofisch litteken
    Litteken als gevolg van te veel aanmaak van bindweefsel waardoor er een rood-roze verdikking zichtbaar is.
  • Keloïd litteken
    Litteken als gevolg van abnormale toename van littekenweefsel waarbij het litteken verdikt is. Het litteken is vaak veel groter dan de oorspronkelijke huidbeschadiging.
  • Normaal litteken
    Een normaal litteken ontstaat als een wondje normaal geneest zonder complicaties.
  • Striae
    Zijn strepen die op de huid van het lichaam kunnen ontstaan wanneer het lichaam een snelle groei kent.

1. Camouflagetherapie
  3. Microneedling
    Skincare producten met huidvernieuwende ingrediënten.