Pigmentvlekken

We spreken van hyperpigmentatie als er een ophoping van pigment aanwezig is in de huid. Ze zijn te herkennen aan een onregelmatige teint en donkere verkleuringen van de huid. Voorkeurslokalisaties zijn plekken waar de huid veel in contact is geweest met de zon, zoals het gezicht, decolleté, armen en benen.

Hoe ontstaat hyperpigmentatie?

Hyperpigmentatie kan veroorzaakt worden door meerdere factoren. Meestal treedt dit op als symptoom van een andere huidaandoening waarbij pigmentcellen verstoord zijn geraakt en er te veel pigment wordt geproduceerd. Een verstoring in het pigmentproces kan bijvoorbeeld beïnvloed worden door:

• Blootstelling aan de zon (uv-straling)
  • Huidveroudering
  • Erfelijkheid
  • Hormonale invloeden (anticonceptiemiddelen en zwangerschap)
  • Medicijnen en cosmetica
  • Post-inflammatoire reactie (reactie op een ontsteking, zoals acne)
  • Gevolgen van een ziekte of behandeling

Soorten pigmentvlekken

• Dermatosis papulosa nigra
    Het zijn kleine zwarte of bruine bultjes die voornamelijk voorkomen in het gezicht, in de hals en op het decolleté bij de getinte huid.
  • Melasma (zwangerschapsmasker)
    Licht tot donkerbruine vlekken symmetrisch verdeeld in het gezicht waarbij hormonale factoren een belangrijke rol spelen bij het ontstaan.
  • Ouderdomsvlekken (lentigo senilis/ solaris)
    Lichtbruine tot zwarte vlekken op veel zonbeschenen plaatsen van het lichaam, zoals het gezicht en de handen.
  • Poikiloderma van Civatte
    Roodbruine vlekken aan de zijkant van de hals met soms een uitbreiding naar het decolleté.
  • Post-inflammatoire hyperpigmentatie
    Pigmentatie die optreedt na een ontsteking of beschadiging van de huid, zoals acne, wonden en eczeem.
  • Vitiligo
    Melkwitte plekken als gevolg van het verliezen van pigment in de huid.

1. Camouflagetherapie
  2. Coagulatietherapie
  4. Microneedling
  5. Vaat- en pigmentlaser
    Je kunt het beste thuisproducten gebruiken om de vlekken minder zichtbaar te laten worden en het pigment te onderdrukken.

Wat kun je zelf doen?

• Altijd een goede bescherming tegen uv-straling met minimaal een SPF30. Hierdoor voorkom je nieuwe pigmentvlekken
  • Vermijd de zonnebank
  • Geen puistjes uitknijpen. Onder invloed van de zon kunnen de wondjes pigmentvlekjes achterlaten.