Rosacea

Rosacea is een chronische huidaandoening in het gezicht waarbij men last heeft van kleine uitgezette bloedvaatjes (couperose), algehele roodheid, bultjes(papels) en puistjes (pustels). Vooral vrouwen van middelbare leeftijd hebben er vaak last van.

Hoe ontstaat rosacea?

De precieze oorzaak van rosacea is onbekend. De barrièrefunctie van de bovenste huidlaag van de huid is aangetast. Hierdoor is de huid gevoeliger voor invloeden van buitenaf en kan er een ontstekingsreactie plaatsvinden. Daarnaast blijkt dat de demodexmijt die 20 keer meer aanwezig is bij cliënten met rosacea een rol speelt. De demodexmijt zorgt voor een verergering van de ontstekingsreactie.

Factoren

Naast ontstaanswijze zijn er factoren die invloed kunnen hebben op rosacea:

• Klimaatomstandigheden
  • Roken en alcohol
  • Voeding (zuivelproducten, soja en kruiden)
  • Corticosteroïden
  • Bepaalde cosmetica
  • Irriterende ingrediënten

Vormen rosacea

• Vasculaire rosacea
    Wordt gekenmerkt door zichtbare vaatjes en diffuse roodheid in het gelaat waarbij de wangen vaak zijn aangedaan. De huid voelt soms warm en gezwollen aan.
  • Papulopustuleuze rosacea
    Wordt gekenmerkt door roodheid in combinatie met papels en pustels.
  • Phinophyma rosacea
    Het komt met name voor bij mannen waarbij de huid op en rondom de neus rood en gezwollen is. Dit wordt ook wel bloemkoolneus genoemd.
  • Oculaire rosacea
    Wordt gekenmerkt door roodheid van de ogen en oogleden. De klachten moeten worden beoordeeld door een oogarts.

2. Vaat- en pigmentlaser
    Je kunt het beste thuisproducten gebruiken met kalmerende en huidbarrière herstellende ingrediënten.