Rosacea

Rosacea is een chronische huidaandoening die het gezicht treft en wordt gekenmerkt door zichtbare, uitgezette bloedvaatjes (couperose), voortdurende roodheid, evenals bultjes (papels) en puistjes (pustels). De aandoening komt vooral voor bij vrouwen van middelbare leeftijd.

Hoe ontstaat rosacea?

De exacte oorzaak van rosacea is nog niet volledig bekend. Wel is duidelijk dat verschillende factoren een rol spelen in het ontstaan en de verergering van deze aandoening. Eén van de belangrijkste kenmerken van rosacea is dat de barrièrefunctie van de bovenste huidlaag verstoord is. Deze beschermlaag, die normaal gesproken helpt om de huid te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf, functioneert niet goed bij mensen met rosacea. Hierdoor is de huid gevoeliger voor externe prikkels, zoals temperatuurveranderingen, zonlicht, en bepaalde cosmetica, wat kan leiden tot een ontstekingsreactie.

Factoren

Naast ontstaanswijze zijn er factoren die invloed kunnen hebben op rosacea:

• Klimaatomstandigheden
  • Roken en alcohol
  • Voeding (zuivelproducten, soja en kruiden)
  • Corticosteroïden
  • Bepaalde cosmetica
  • Irriterende ingrediënten

Vormen rosacea

• Vasculaire rosacea
    Wordt gekenmerkt door zichtbare vaatjes en diffuse roodheid in het gelaat waarbij de wangen vaak zijn aangedaan. De huid voelt soms warm en gezwollen aan.
  • Papulopustuleuze rosacea
    Wordt gekenmerkt door roodheid in combinatie met papels en pustels.
  • Phinophyma rosacea
    Het komt met name voor bij mannen waarbij de huid op en rondom de neus rood en gezwollen is. Dit wordt ook wel bloemkoolneus genoemd.
  • Oculaire rosacea
    Wordt gekenmerkt door roodheid van de ogen en oogleden. De klachten moeten worden beoordeeld door een oogarts.

2. Vaat- en pigmentlaser
    Je kunt het beste thuisproducten gebruiken met kalmerende en huidbarrière herstellende ingrediënten.