Acne tarda

Acne

Acne is één van de meest voorkomende huidaandoeningen. Acne herken je aan mee-eters, puistjes, rode bultjes en/of onderhuidse ontstekingen. Met als gevolg zelfs huidoneffenheden, zoals rode of bruine vlekjes en acnelittekens. Acne wordt veelal gezien in het gezicht, maar kan ook op andere lichaamsdelen voorkomen, zoals op de rug. Acne uit zich bij jong en oud, man en vrouw, maar is vrijwel altijd even vervelend en storend. Er zijn verschillende vormen van acne. Wij behandelen vrijwel alle soorten acne.

Hoe ontstaat acne?

Puistjes en ontstekingen kunnen meerdere oorzaken hebben: genetische, hormonale schommelingen, stress of het gebruik van verkeerde cosmeticaproducten. Ook kunnen diverse geneesmiddelen tot acne leiden. Daarnaast kunnen voedingsmiddelen met een hoog suikergehalte (‘snelle’ suikers) en melkproducten zorgen voor een verergering van acne.

De belangrijkste factoren voor het ontstaan van acne zijn:

• Toegenomen talgproductie
  • Veranderingen in het verhoorningsproces
  • Aanwezigheid van bacteriën
  • Het vrijkomen van stoffen die een ontsteking veroorzaken

Veel voorkomende vormen van acne

• Acne comedonica
    Is een vorm van acne waarbij voornamelijk mee-eters aanwezig zijn.
  • Acne excorieé des jeunes filles
    Een milde vorm van acne waarbij zelf steeds uitknijpen, krabben en pulken van kleine puistjes en korsten centraal staat.
  • Acne tarda
    Acne wat voorkomt bij volwassen mannen en vrouwen boven het 25ste levensjaar.
  • Acne vulgaris
    De meest voorkomende vorm van acne wat meestal begint in de puberteit.

Acnelittekens

Acnelittekens zijn het gevolg van acne. Het resultaat van de verstopte ontstoken poriën kan ontsierende littekens hebben achtergelaten. Misschien ontdek je pas laat een methode om je acne te verhelpen of zat de ontsteking zo diep dat er een blijvende groef of ‘put’ is ontstaan. Ook daar is een oplossing voor.